Jeon Nahwan

© 2023. Nahwan Archive
All rights reserved.



‘10의 n승’ 프로젝트의 작가 소개 영상 (인터뷰 : 오재우)



2005년에 일본의 동경조형대에 입학해 회화를 전공했고, 2008년 대학을 중퇴한 후 3년간 서울을 기반으로 연극 배우로서 짧게 활동을 했다. 2014년의 단체전 <오늘의 쌀롱>(커먼센터)를 통해 국내에서 처음 페인팅 작품을 발표했다. 이어서 2015년의 개인전 <We’re not Dreaming>(커먼센터)을 통해 소수자로서의 자신의 정체성과 불안정함을 ‘어린아이’의 모습으로 재현한 페인팅 시리즈를 선보였다.

2015년부터 한국의 성소수자 커뮤니티 및 인권단체와 본격적인 교류를 가지며 게이로서의 정체성을 사회적으로 커밍아웃하고 2016년부터 성소수자로서의 정체성을 작업에 접목시켜갔다. 퀴어로서의 자긍심과 퀴어 커뮤니티의 비가시성을 그리스 신화 속 외눈박이 괴물로 형상화한 ‘싸이클롭스’시리즈를 전개해 갔고, 또 ‘올랜도 클럽 펄스 총격 사건’과 ’HIV/AIDS’, 또 ’군형법 92조의 6’과 같은 민감한 사회적 이슈를 퀴어 정치 차원에서 전개/발표해 갔다.

2017년부터, 게이 커뮤니티 내에 HIV/ AIDS에 대한 공포와 편견을 담론화하고 이를 보다 근접한 거리로 가져오기 위해 HIV/AIDS 관련 최신 담론과 커밍아웃 인터뷰를 실은 프리 매거진 <flag paper>를 공동 발행하여 5호에 걸쳐 전국의 게이 업소를 포함한 인권 관련 단체 및 대학내 성소수자 모임에 배포하였다. 2018년의 개인전 <Sun, sun, sun, here it comes>는 성소수자 인구 내에서 자살과 폭력에 압도적인 비율로 많이 노출되는 ‘청소년 성소수자’의 삶을 조명하였다. 청소년 성소수자 위기지원센터 ‘띵동’과 공동 진행한 첫 협업 전시로 1년 여에 걸친 청소년 성소수자 인권 및 학교폭력 실태 리서치와 10명의 청소년 성소수자들과의 워크샵을 기반으로 페인팅 시리즈 <The Q>를 발표했으며, 인권활동가 3명을 패널로 구성한 오픈 토크를 공동 주최/진행했다.

2019년의 개인전 <범람하고 확장하는 Q>에서는 퀴어와 퀴어 커뮤티니의 보편적 정의에 의문을 던지기 위해 본격적인 퀴어 당사자 인터뷰와 사진 기록을 병행하고, 퀴어 커뮤니티의 비정형성에 새로운 의미의 형상을 부여하고자 기존의 페인팅 시리즈인 <The Q> 의 의미적, 규모적 확장을 시도했다. 동시에 퀴어 커뮤니티의 다채로운 목소리에 집중한 텍스트 기반의 설치 작업인<Queer theory>를 통해 퀴어의 불안정함과 그 배면의 가능성을 드러내고자 했다.

2021년도 전시<앵콜>의 작업들 역시 ‘퀴어를 확장하기’라는 개념을 큰 주제로 재차 실험했다. 근작들에서 지속되어 온 퀴어와 퀴어 커뮤니티에 대한 탐구는 단순히 퀴어이론 연구를 넘어서 개인적인 관계나 정서와 같은 불안정한 요소들을 포함시켜 갔고, 나아가 하위문화로 말해지는 ‘주변화된 주체들 특유의 캠피(campy)문화’로 그 관심의 범위를 넓혀나갔다.

작가는 그러한 수행들을 하나의 ‘퀴어링(queering)’으로 해석하면서, 그렇다면 그 퀴어링을 실행하고 있는 또 다른 인물은 누구일까 생각하던 중에 드랙퀸 ‘아네싸’를 떠올리게 되었다. 어떻게든 드랙퀸으로서의 정체성을 유지하려는 이 아이러니한 상태가 작가의 눈에는 한 명의 아티스트의 집요한 예술적 열망으로 보였고, 그러한 지점에 매료되어 아네싸와 지속적인 교류를 이어왔다. 그리고 곧 한 퀴어 퍼포머가 현실과 가상의 공간을 오가며 자신이 상상해 온 무대를 구현해 가는 장면들을 상상했고, 거기에 실재로 아네싸를 캐스팅하여 ‘다큐픽션’의 형식으로 접근한 동시대적인 ’퀴어링으로서의 퍼포먼스’를 실험해보기로 하였다. 그리고 결과로 ‘아네싸’를 주인공으로 한 두 점의 영상 작업을 선보였다.



2019-2021 작가본인의 자기소개서 중 발췌





In 2005, Jeon Nahwan enrolled in Tokyo Metropolitan University in Japan, majoring in painting. After dropping out of university in 2008, he spent three years working as a theater actor based in Seoul. In 2014, he made his debut in the Korean art scene with his painting showcased in the group exhibition "Today's Salon" (Common Center). Subsequently, in 2015, he presented a series of paintings in his solo exhibition titled "We're not Dreaming," which conveyed his identity, vulnerability and the challenges faced as a minority through the portrayal of a “child” figure.

Starting from 2015, he actively engaged with Korean sexual minority communities and human rights organizations, openly embracing his identity as a gay individual and integrating his experiences as a sexual minority into his artistic endeavors from 2016 onward. During this time, he created the Cyclops series, which symbolizes his pride as a queer person while drawing attention to the often overlooked queer community, metaphorically represented by the one-eyed monster in Greek mythology. Through this series, he sensitively addressed pressing social matters such as the Orlando Club Pulse Shooting, HIV/AIDS, and Article 92-6 of the Military Criminal Act.

Since 2017, he jointly published the free magazine <Flag Paper>, which features the latest discourse on HIV/AIDS and includes coming-out interviews, in order to facilitate discussions on HIV/AIDS fears and to bridge the gap within the gay community. It was distributed over five issues to human rights-related organizations, LGBTQ groups within colleges and the gay establishments across the country. In 2018, his solo exhibition "Sun, sun, sun, here it comes" shed light on the lives of "youth sexual minorities" who face disproportionately high rates of suicide and violence within the larger LGBT population. This exhibition, the first collaborative effort co-hosted with the Youth Sexual Minority Crisis Support Center Ddingdong, showcased the painting series "The Q," which emerged from a year-long research project and workshops involving 10 youth sexual minorities. Additionally, an open talk session was co-hosted with the participation of three human rights activists.

In 2019, the solo exhibition "Flooding, Expanding Q" aimed to broaden the scope of the existing painting series, "The Q." The exhibition combined comprehensive interviews and photographic documentation of queer parties to challenge the universal definition of queerness and the queer community, offering a fresh perspective on its amorphous nature. Simultaneously, the exhibition sought to unveil the inherent instability of queerness and its potential through "Queer Theory," a text-based installation that emphasized the diverse voices within the queer community.

The works of the 2021 exhibition “Encore” also experimented with the concept of 'expanding queer' again under the big theme. The exploration of queer and queer communities, which has continued in recent works, has included vulnerable factors such as personal relationships and emotions beyond just queer theory research, and has expanded its interest to "campy culture unique to marginalized subjects."

The artist perceived performative practices as a form of "queering" and was reminded of the drag queen persona named 'Anessa,' leading to contemplation about other individuals engaged in such performative acts. This ironic struggle to maintain an identity as a drag queen appeared to represent an enduring artistic desire for the artist, resulting in a captivating point of fascination that sparked ongoing interaction with Anessa. Subsequently, the artist envisioned a queer performer who traverses between real and virtual spaces, seeking to embody the envisioned stage. Motivated by this vision, the artist embarked on an experimental exploration of contemporary "performance as queering" through the medium of "docu-fiction." As a result, two video works featuring "Anessa" were presented as a culmination of this artistic journey.


 

Excerpts from the artist's self-introduction in 2019-2021.